Viena didžiausių Europos Sąjungos bėdų – priklausomybė nuo iškastinio kuro importo iš Rusijos. Ši priklausomybė ne tik mažina mūsų ekonomikos konkurencingumą, bet ir politiškai suriša rankas. Prasidėjus pilno masto Rusijos karui prieš Ukrainą, ES atsibudo ir paskelbė apie savo energetinę transformaciją: „REPowerEU“ planą. Pagrindinis šio plano įrankis – reglamentas, kuriuo uždraudžiamas rusiškų dujų importas į ES – pamažu materializuojasi, ir džiaugiuosi, galėdamas prie to tiesiogiai prisidėti: Europos Parlamento (EP) Vidaus rinkos ir vartotojų apsaugos komiteto (IMCO) buvau paskirtas pagrindiniu pranešėju rengiant nuomonę dėl šio reglamento.

Taigi rusiškų energijos išteklių atsisakymas – jau ne tik rezoliucijos, planai ar sankcijos (kurios gali būti atšauktos), o įstatymas. Priimtas reglamentas galiotų tiesiogiai visose ES valstybėse.

Nutraukti Europos priklausomybę nuo importuojamų rusiškų gamtinių dujų, naftos ir anglių ES vadovai įsipareigojo dar 2022 metais Versalio deklaracijoje. 2022 m. pavasarį „REPowerEU“ plane buvo pasiūlytos konkrečios priemonės, leidžiančios visiškai diversifikuoti energijos tiekimą, atsisakant jos importo iš Rusijos. Nuo to laiko padaryta didelė pažanga diversifikuojant dujų tiekimą iš Rusijos.

Vis dėlto ES energijos importas iš Rusijos vis dar ženklus (2025 m. rusiškos dujos sudaro apie 13 proc. viso dujų importo), Komisija savo 2025 m. gegužės 6 d. „REPower“ veiksmų plane paskelbė teisėkūros pasiūlymą (minėtą reglamentą), kuriuo siekiama visiškai nutraukti rusiškų dujų importą iki 2028 metų bei pateikė priemones, skirtas palengvinti rusiškos naftos importo visišką nutraukimą iki 2027 m. pabaigos.

Rengdamas Europos Parlamento IMCO komiteto nuomonę stengiausi maksimaliai sugriežtinti Komisijos pasiūlymą, t. y.:

  • visiškai uždrausti ne tik rusiškų dujų, bet ir naftos importą;
  • paspartinti draudimo įsigaliojimą (ilgalaikėms sutartims) ir SGD dujoms: uždrausti ne nuo 2028 m., kaip siūlė Komisija, o nuo 2027 m. sausio 1 d.;
  • atsisakyti išimčių šalims, neprieinančioms prie jūros („landlocked countries“);
  • sugriežtinti muitinės procedūras, kadangi neaiškios taisyklės gali sudaryti sąlygas jas apeiti;
  • įpareigoti valstybes nares nustatyti taisykles dėl baudų už draudimo nesilaikymą;
  • paraginti Komisiją imtis griežtesnių priemonių spragoms pašalinti bei panaikinti dviprasmiškas išimtis.

Taigi jokių išimčių ir jokių vėlavimų! Griežtas draudimas yra vienintelis būdas sumažinti Rusijos karo mašinos finansavimą ir užtikrinti ES energetinę nepriklausomybę.

IMCO komitetas rugsėjo 25 dieną savo balsavimu uždegė žalią šviesą mano rengtai nuomonei. Tai buvo stiprus signalas, teisėkūrinė ir politinė parama kitų komitetų pranešėjams. Už galutinį raportą jungtiniame (ITRE ir INTA) komitete sėkmingai nubalsavome spalio 16 dieną. Lapkritį pradedame trišales derybas. Kadangi dirbame pagal pagreitintą procedūrą, bei įvertinant šio projekto reikšmingumą, reglamentą tikimasi priimti iki šių metų pabaigos. Džiaugiuosi, kad sutelktomis pastangomis pavyko priimti labai stiprią EP derybinę poziciją, su kuria trišalėse derybose, tikiu, pavyks išlaikyti didesnę ambiciją nei pradiniame Komisijos pasiūlyme ir kuo greičiau išvaduoti visą Europos Sąjungą nuo rusiškų dujų bei naftos.

Kitos aktualijos

2025.06.16

TS-LKD Taryba davė startą Vytauto Didžiojo gynybos linijos projektui: bus renkami parašai Lietuvos miestuose ir miesteliuose

Sekmadienį Kaune rinkosi Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) partijos taryba, kurioje aptartas partijos siūlomas Vytauto Didžiojo gynybos linijos projektas.
Skaityti daugiau
2025.04.26

Vytauto Didžiojo gynybos linija

Siekdami užtikrinti didesnį valstybės pasirengimą galimoms grėsmėms pasienyje, siūlome pasienio fortifikavimą papildyti Vytauto Didžiojo vardu pavadinta gynybos linija, kurią būtų galima įrengti per kelerius metus.
Skaityti daugiau
Daugiau aktualijų