Nuo 2020 m. gruodžio 31 d. įsigalioja Europos Komisijos reglamentas dėl bepiločių orlaivių ir dronų skraidymo visoje Europos Sąjungos erdvėje. Anot Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) frakcijos nario Andriaus Kupčinsko, dabartiniame Aviacijos įstatyme tai nėra įteisinta, o visi bepiločių orlaivių ir dronų savininkai turi atitinkamus teisėtus lūkesčius ir toliau verstis savo veikla – fotografuoti, filmuoti, leisti savo skraidykles. Todėl Seimo Ekonomikos komiteto narys teikia Aviacijos įstatymo straipsnių pakeitimo įstatymo projektą tam, kad Transporto kompetencijų agentūra (TKA) turėtų galimybę išduoti reikiamas licencijas ir leidimus. Po svarstymo šiam projektui pritarė ir Seimo Ekonomikos komitetas.
Šiuo metu bepiločių orlaivių naudojimo sąlygas ir tvarką reglamentuoja Aviacijos įstatymas ir ES reglamentai. Atsižvelgiant į tai ir siekiant užtikrinti teisėkūros sistemiškumo ir ekonomiškumo principų taikymą, Aviacijos įstatymo pakeitimo projektu siūloma patikslinti įstatymo nuostatas, kurias jau reglamentuoja naujas ES reglamentas. Kompetentinga institucija šio reglamento įgyvendinimui šiuo metu yra paskirta VšĮ TKA. Tuo tarpu bepiločių orlaivių naudojimo ir nuotolinių pilotų kvalifikacijos taisyklės ir tvarka, veiklos rizikos vertinimo taisyklės ir kiti reikalavimai yra detalizuoti būtent ES reglamente Nr. 2019/947.
„ES 2019/947 reglamento 17 straipsnis sako, kad kiekviena valstybė narė paskiria vieną ar daugiau subjektų kaip kompetentingą instituciją, 18 straipsnyje nurodytoms užduotims vykdyti. Tad Lietuva, siekdama įgyvendinti visoms šalims privalomą reglamentą, privalo pasiskirti ir kompetentingą instituciją, kuria šiuo atveju siūloma Transporto kompetencijų agentūra (buvusi Civilinės aviacijos administracija (CAA)“, – teigė A. Kupčinskas.
Naujuoju ES reglamentu numatoma šie pagrindiniai dalykai, kurie 2021m. paveiks visus bepiločių orlaivių (BO) naudotojus:
Pasak A. Kupčinsko, iki ES reglamentų, mūsų nacionalinėje teisėje buvo vienintelis dokumentas – bepiločių orlaivių naudojimo taisyklės. Vėliau šių taisyklių kontrolė buvo pavesta Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) atsakomybei ir galioja iki 2020 m. pabaigos. „Tai – labai lakoniškos taisyklės, nieko panašaus į būsimus reglamentus. Todėl nuo sausio 1 d. bus privalu registruoti visus bepiločius orlaivius, gauti leidimus jiems naudoti tiek savo reikmėms, tiek komercijai, išklausyti specialius mokymus ir išlaikyti egzaminus, kad gauti BO operatoriaus licenciją. Ši tvarka įsigalios visoje ES erdvėje“, – pažymėjo parlamentaras.