V. Semeška
2019.06.14

Politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės bėdos

Politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės bėdos

LR politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės įstatymo tikslas – užtikrinti politinių kampanijų demokratiškumą, politinių kampanijų finansavimo teisėtumą, skaidrumą ir viešumą, reglamentuoti politinių kampanijų finansavimo tvarką ir finansavimo kontrolę.

Įstatyme nustatyti griežti politinių partijų ir kitų savarankiškų politinės kampanijos dalyvių politinės kampanijos finansavimo šaltiniai. Tai pat įstatyme nustatyti politinės kampanijos išlaidų limitai ir limituota suma, kurią pats kandidatas gali įnešti savo kampanijai finansuoti. Vis dėlto po trejų šiais metais įvykusių rinkimų – akivaizdu, kad įstatyme yra spragų.

Spragomis išmaniai naudojamasi ypač tuomet, kai politinei kampanijai finansuoti nepakanka teisėtų finansavimo šaltinių rinkimų agitacijos kampanijos etape.

Pateikiu paprastą pavyzdį: savarankiškas kampanijos dalyvis (kandidatas) savo kampanijai finansuoti gali įnešti maksimalią leistiną sumą, gauti aukas iš fizinių asmenų, priimti partijų pinigines lėšas. Bet! Kampanijos dalyvis iki rinkimų dienos gali prisipirkti įvairiausių paslaugų skolon iki kampanijos finansavimo leistino maksimalaus limito, nors pajamų rinkimų sąskaitoje tiek neturi. Po rinkimų dienos, tas pats kampanijos dalyvis, skolas paslaugų teikėjams privalo grąžinti jau nepaisant leistino jam įnešti savo kompanijai limito. Dar daugiau, visas skolas padengi privalo per neapibrėžtą laikotarpį iš įvairių gautų pajamų, tai yra iš asmeninės sąskaitos. Tai reiškia, kad griežti politinės kampanijos finansavimo šaltiniai nebegalioja iš karto po rinkimų dienos. Pardavei Ivanui ar Džonui brangiau sklypą ar kokias paslaugėles, pagal atskirą susitarimą, sumokėjai, jei reikia, pajamų mokestį mokesčių inspekcijai, ir padengei rinkimų skolas nenusižengdamas įstatymui.

Tokie faktai, kai kampanijos dalyvio išlaidos akivaizdžiai viršija pajamas kelis kartus, bado akis ir atskleidžia komisijos bejėgiškumą iš dalies ir neveiksnumą per rinkimų agitacijos kampanijos etapą.

Tai, mano manymu, nėra skaidru, kai rinkimų rezultatus įtakoja neaiškios kilmės pinigų, bet ne idėjų kiekis. Tokiu būdu pažeidžiamas lygiateisiškumo – pamatinis šiuolaikinės demokratinės valstybės ir jos teisės principas.

Įstatymas numato prievolę kampanijos dalyviams visas ataskaitas VRK patiekti tik per 85 dienas po rinkimų, todėl tai nėra priimtina privalant užtikrinti politinių kampanijų finansavimo teisėtumą, skaidrumą ir viešumą.

Įstatymas įpareigoja VRK vykdyti politinių kampanijų finansavimo ir politinės reklamos stebėseną – duomenų apie politinių kampanijų ir jų dalyvių finansavimą, rinkimų (referendumo) agitacijos ir politinės reklamos finansavimą ir skleidimą politinių kampanijų laikotarpiu ir tarp politinių kampanijų rinkimą, kaupimą, analizę ir vertinimą įstatymo nustatytais tikslais.

Deja, reikia pripažinti, kad VRK vykdoma politinės reklamos stebėsena – nėra efektyvi. Viešosios informacijos rengėjų ar skleidėjų deklaracijų ir politinės reklamos stebėsenos (Kantar TNS) suvestinės duomenys ženkliai skiriasi, todėl VRK neturi tikslios informacijos realiu laiku, kiek, kur ir už kokią sumą politinės reklamos yra užsakę politinės kampanijos dalyviai, ar tokie užsakymai ženkliai neviršija gautų pajamų.

Finansinė politinių kampanijų ir jų dalyvių stebėsena rinkimų agitacijos kampanijos etape iš esmės, mano nuomone, nevykdoma. Vien aukotojų sąrašo skelbimas – nėra finansinė stebėsena. Taip, šiam darbui reikia daugiau resursų, bet įstatymas suteikia teisę VRK, šiai funkcijai įgyvendinti, pirkti politinių kampanijų ir jų dalyvių finansavimo stebėsenos paslaugas.

VRK, organizavusi trejų rinkimų ir dviejų referendumų maratoną, sudarė darbo grupę, kuri rengs ir teiks rinkimų įstatymų pataisų projektus įstatymų leidėjams, tai yra Seimui. Tačiau jau ir prieš šiuos rinkimus į VRK teiktus kai kuriuos svarbius pasiūlymus, deja, nebuvo atsižvelgta.

Politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės spragos yra tik viena svarbi sritis iš daugelio, kurios yra taisytinos ir tobulintinos. Tikrai, niekas nepamirš apgailėtinų apylinkių komisijų narių darbo sąlygų ir jų apmokėjimo, išankstinio balsavimo nesklandumų, balsadėžių ir jų plombavimo standartizacijos, skundų nagrinėjimo tvarkos, popierizmo pertekliaus ir kitų sričių, kurias būtina nedelsiant spręsti.

Pasibaigus rinkimų maratonui privalome įvertinti visas klaidas ir trūkumus. Būtina taisyti tai, kas visiems akivaizdu, nedelsiant.

Kitos aktualijos

TS-LKD
2024.03.03

TS-LKD Taryba patvirtino rinkimų programos nuostatas ir kandidatų sąrašą rinkimams į Europos Parlamentą

TS-LKD Taryba patvirtino rinkimų programos nuostatas ir kandidatų sąrašą rinkimams į Europos Parlamentą
Skaityti daugiau
TS-LKD
2024.01.25

TS-LKD veiksmų planas: Daugiau galimybių apginti Lietuvą

TS-LKD veiksmų planas: Daugiau galimybių apginti Lietuvą
Skaityti daugiau
Daugiau aktualijų